Konkreta råd för att förändra livet.

Hej och välkommen 2021. Ett nytt år och nya möjligheter!
Som många vet lider jag av psykisk ohälsa. Jag är köpberoende och lider av depression.
 
Här kommer några konkreta råd för att förändra din livstil.
 
1. Gå på KBT det hjälper! I dessa covid-19 tider rekommenderar jag online-tider som man kan boka och ha videosamtal. 
 
2. Jag fokuserar om tankarna. När jag får sug efter att handla eller gå på resturang har jag hittat andra alternativ att sysselsätta hjärnan med.
När jag var som sämst kunde jag inte vara vid datorn,  för då blev suget att handla för stort.  Då löste jag korsord.
När man mår lite bättre som jag gör nu är min nya hobby hälsosam mat.
Hitta en hälsosam metod som passar dig och hur du lever. Går du på dieter vilket jag INTE råder till gör en hälsokoll med läkare först! Börja inte mixtra själv. Ät absolut inte kosttillskott utan att rådfrågat läkare innan.
Mitt motto är: ät förhållandevis till hur du rör dig!
Min nya hobby är att leta hälsosamma recept på google som innehåller HELA kostcirkeln men anpassa mängden till hur man rör sig.
Så fort jag blir sugen på att handla letar jag upp något nytt recept modellerar om det så det blir mitt eget.
Eller hitta en annan hobby exempelvis sticka, måla eller varför inte lära sig ett nytt språk….
Det gäller att leda bort tankarna från att vilja handla det är det som är poängen!

 
3. Tro det eller ej jag har börjat att motionera. Jag som verkligen har HATAT DET! Jag menar verkligen hatat….
Jag gör inte mycket men lite.
Tips gör det inte för att ANDRA TYCKER DET eller för att DU TROR att andra tycker att du ska motionera. Du måste komma på det själv att DU VILL annars funkar det inte!
 
När folk sa ja men det är så enkelt till mig då blev det motsatt effekt för mig!!
 
Köpberoende är enklast att ändra på för mig för att jag vill ändra på det mest av allt.
Jag är också överviktig rent ut sagt fet.
Men det har varit svårare mycket svårare att ändra på. Men med Covid-19 tider och minimalt att göra så har jag tiden nu som jag ansett mig inte ha tidigare att träna.
Dessutom är det sant som ALLA säger. Man blir piggare om man rör sig så även jag måste kapitulera och erkänna motion är bra!
 
4. Ge inga löften till dig själv eller sätt datum. Då känner du dig pressad och ett misslyckande är jobbigare att ta. Sätt delmål men inga slutmål.
 
5. Unna dig En ”skräp” dag i veckan där du tillåter dig att äta vad du vill och även VILA. Det gör det lättare att följa det du har satt upp som mål de övriga dagarna.
 
Är du en enorm tävlingsmänniska ja då kan du sätta slutmål och datum och utmana dig själv. Men är du som jag som hatar att tävla är mitt tips att sätta delmål, små mål utan ett slutdatum.